Detta är en blogg

Detta är en blogg är ett ställe förvirrade själar kommer till för att läsa om en annan förvirrad själs olika vedermödor i dagens samhälle. Varning utfärdas för att det blir en smula cyniskt och en smula misantropiskt ibland.

Thursday, February 16, 2006

Gissa vem?

Satt å kollade på det mycket intressanta programmet Safran VS Gud. Som handlar om en brittisk ståuppkomiker John Safran som åker runt och kollar lite på olika religioner. Riktigt intressant. Det är ju inte direkt de vanliga vinklarna som man stöter på inom religonsvetenskapen direkt. I det senaste avsnittet så läste han upp olika texter och man fick gissa vem som hade sagt dem, Dalai Lama eller Påven. Så jag tänkte ta några av dessa å låta folk gissa lite, å gärna då de som inte sett programmet.

1. Vem hävdade 1997 att sexuella förbindelser mellan en man och en man, mellan en kvinna och en kvinna är oförsvarbart, Påven eller Dalai Lama?

2. Vem hävdade 2001 att könsorganen finns enbart för fortplanting och alla annan användning är inte acceptabel, Påven eller Dalai Lama?

3. Vilken religiös ledare gav 2001 ett uppsving åt anti-abort organisationer, genom att erbjuda sitt stöd åt en specifik sådan kallad Consisting Life. Påven eller Dalai Lama?

4. Vem publicerade 1996 ett antal artiklar som hävdade att onani är totalförbjudet, Påven eller Dalai Lama?

Ett mycket trevligt proram, en favorit är när han försöker gå med i KKK, då kan man ju tillägga att han är jude själv. Eller hans mormonfilm, tror aldrig jag har skrattat så mycket i hela mitt liv..

5 Comments:

Blogger Anna said...

okej, på fråga 1 svarar jag Dalai Lama, på fråga 2 svarar jag Påven, på fråga 3 svarar jag Påven, på fråga 4 svarar jag Påven.(Egentligen vill jag svara påven på alla =))

2:51 PM  
Blogger Anna said...

tillägg, egentligen tror jag att Dalai Lama är rätt svar, men jag vill fortsätta tro att han är mycket sympatisk och vill därför fortsätta leva i ovetande...

2:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sett några avsnitt av det, mer eller mindre, det med KKK va skoj, och Dalai Lama och Påven o folket svarade fel hela tiden o sen en munk o en präst med honom när han frågade*hahaha*
Dalai Lama är ju rätt svar på alla.
Och mormonerna va skoj, dock har de aldrig kanckat på min dörr så tidigt en helg morgon, aldrig faktiskt.

3:00 PM  
Blogger Oskar said...

Tja, så kan man ju svara. Men jag tror att vi låter nån annan gissa en smula oxå, innan jag ger ut ett litet facit..

Tilläggas bör att det givetvis handlar om Johannes Paulus II och inte Ratzinger, å heller inte Påvedömet som helhet..

3:07 PM  
Blogger Oskar said...

Nä, inte en mormon men därenot Jehovas, har var å jhälsat på några gånger på morgonen, fast det var mest i Växjö av nån anledning. Här har man bara träffat på dem på bussen å sånt..

3:12 PM  

Post a Comment

<< Home