Luther och Göteborgskravallerna
”Låt alla som kan hugga, dräpa och sticka ner dem, öppet eller i hemlighet, eftersom ingenting kan vara vidrigare, mer nedbrytande eller mer djävulskt än en som gör uppror. Det är som om man måste döda en vansinnig hund: om man inte dödar den, blir man själv dödad och hela landet tillika med en själv.”
Hur skall man då koppla detta till Göteborgskravallerna? Det är inte så svårt som det kanske verkar. Under början utav kravallerna så hade demonstranter ett starkt stöd utav en stor del utav den svenska befolkning, men allteftersom tiden gick och mer uppdagades hur det hela gått till förflyttades sympatin till de utsatta poliserna.
Detta är ett vanligt fenomen som har setts många gånger i världen. Själve fenomenet kan defineras som att när en ”svag” grupp går emot ett en ”stark” så finns sympatierna hos den ”svaga” genom den Sokratiska och den ”kristna” etikens arv. Det är synd om de ”svaga” och det är de ”starkas” fel.
Men i dessa två fall så övergick sympatin från de ursprungligen ”svaga” till de ursprungligen ”starka,” på grund utav att rollerna skiftades. De svaga blev starka och de starka blev svaga. Och samtidigt som detta inträffade förflyttades även sympatin. Då är ju frågan; är detta något som är bra? Är detta en etik som är eftersträvansvärd? Skall en etik alltid vara konsekvent?
Fortsättning följer...
4 Comments:
Kan etiken vara konsekvent?
Skrev vår c-uppsats om Ggb-kravallerna, men ur ett helt annat perspektiv...
Tja, det är väl det man kan fråga sig, men jag skall nog fortsätta med den om ett tag...
Ur vilket perspektiv då?
http://epubl.ltu.se/1404-5508/2005/085/LTU-SHU-EX-05085-SE.pdf
En liten maktanalys =)
Himla spännande, den skall jag läsa, när jag hinner..
Post a Comment
<< Home