Detta är en blogg

Detta är en blogg är ett ställe förvirrade själar kommer till för att läsa om en annan förvirrad själs olika vedermödor i dagens samhälle. Varning utfärdas för att det blir en smula cyniskt och en smula misantropiskt ibland.

Wednesday, August 03, 2005

Kändis eller Forskare?

Jag har kommit på en sak som var ganska rolig när jag tänkte efter en stund, Det började med att jag diskuterade John Gray (författaren till Män är från Mars och Kvinnor är från Venus med någon och så visade det sig att jag hade tagit fel på person, jag pratade nämligen om en helt annan John Gray som var forskare på Stanfords Universitet och inte då John Gray som har en P.hd. från ett bluffuniversitet(den lilla fjanten).

Jag kom ju givetvis att tänka på den gången när min lärare i Religionsfilosofi, hade berättat om artikeln Den kastrerade Guden och dennes författare Pamela Andersson(jag tror iallfall att det var den artikeln, men jag är inte helt hundra, har iallfall skrivit en bok som heter A Feminist Philosophy of Religion: The Rationality and Myths of Religious Belief), och då inte helt oförväntat möts utav en del ganska förvånade blickar. Men det visade sig då att det finns en feministisk religionsfilosof som heter Pamela Sue Andersson, men som givetvis i religionsfilosofiska kretsar omtalas som Pamela Andersson, de flesta inom den branschen har inte så stor verklighetsanknytning. Jag vet inte riktigt vilket som det är mest humor i en feministfilosof som heter Pamela Andersson, eller en lite lätt märklig 'skådespelerska' som heter samma sak som en feministfilosof. Eller om det kanske var så att min lärare inte riktigt insåg varför vi såg lite lätt förvånade ut.

Men i vilket fall, så kontrade han med att berätta om den världsberömda antropologen Michael Jackson, vilket inte var helt ointressant eftersom det var just i tiden med hans pedofilrättegång, så det var lite humor i det oxå.

Men den viktiga frågan är ju givetvis vad finns det för andra kändisar och forskare som har samma namn, finns det några alls? Och är det några som har lika mycket humor som just Pamela?

Här är förövrigt en artikel av henne

http://www.arsdisputandi.org/publish/articles/000001/index.html

Edit 050804: Den senaste i raden som förtjänar att nämnas är talesmannen för Catholics for Christian Political Action Gary Potter. Det är ganska mycket humor i om jag får säga det själv.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home