Detta är en blogg

Detta är en blogg är ett ställe förvirrade själar kommer till för att läsa om en annan förvirrad själs olika vedermödor i dagens samhälle. Varning utfärdas för att det blir en smula cyniskt och en smula misantropiskt ibland.

Saturday, September 24, 2005

Avskedsgrej...

Jag fick ett litet sms i veckan där jag blev inbjuden till "en liten avskedsgrej" det visade sig vara min kära vän Beate som skall åka till USA en sväng å inte komma tillbaka förrän i Januari. Lite tråkigt, då blir det inget tittande på massa konstiga knarkfilmer eller om märkliga danska punkare, eller nåt sånt där lite konstigt, iallfall inte på ett tag. Det kan nog bli en smula tråkigt. Hoppas iallfall att du kommer tillbaka snart, och dricker ett par öl eller två.

Det var en ganska trevlig tillställning, trots att jag inte kom dit förrän vid elva tiden så hann jag ändå med att ha en liten spännande diskussion med Elin, som det visade sig att jag inte lärt mig något utav. Den handlade om överanalyserandet inom de humanistiska vetenskaperna, och vad det skulle vara bra för. Fast när jag kom hem så skrev jag lite på min tenta å insåg att jag med meningen

"Religion och religionsvetenskapen har varit svår att definiera eftersom religionsbegreppet är brett och svårdefinerbart. Därför menar G/M att man bör placera in studiet av religion i olika teoretiska kontexter för att på så sätt ha en utgångspunkt där man kan diskutera samma sak, d.v.s. religion utifrån den egna förståelsen. G/M har tre typer av förståelsehorisonter, den essensialistiska, den reduktionistiska och den hermenutiska.[1]

ställde in mig i ledet av alla överanalyserande sällar som berikar den humanistiska världen. Men å andra sidan är det väl det som är lite av charmen med humanismen, att man analyserar saker in absurdum, gärna så långt så ingen förstår vad man pratar om längre.

Jaja, nu skall jag återgå till min fina, om än jobbiga och lite lätt förvirrade tenta, ett tag till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home